Ruimte voor cultuur
Anders dan in het vorige rapport, was al meteen duidelijk dat ook cultuur benoemd moest worden, zegt Mariëtte. ‘We worstelden daar om verschillende redenen wel wat mee. Kunsteducatie bestaat uit behoorlijk wat disciplines, wat wil je laten terugkomen in het rapport? En op welke manier, zodat het ook voor ouders en leerlingen begrijpelijk is? Hoe beoordeel je kunsteducatie objectief?’ Uiteindelijk besloot de school om de hoofdkerndoelen als uitgangspunt te nemen.
Cultuur bestaat in het rapport uit twee onderdelen. De eerste omschrijving luidt: Je bent betrokken en hebt plezier bij de creatieve en muzikale activiteiten. Daaronder staat: Je bedenkt ideeën en doet onderzoek bij handvaardigheid en natuur & techniek. Het kerndoel reflectie komt terug aan het begin van het rapport. Daar kan een leerling zelf opschrijven wat de eigen talenten zijn of waar het trots op is, en wat het nog wil leren. Ook kan de leerling op dat blad een ik-tekening maken en opschrijven wat het leuk vindt om te doen.
Op de laatste bladzijde kan de leerkracht, ouder/verzorger en leerling zelf iets schrijven. Suzanne: ‘Dat sluit ook weer aan bij onze kernwaarde verbinding, waarbij we de samenwerking opzoeken met ouders. En hun aanvulling is echt waardevol. Zo’n rapport is zoals wij het kind zien, maar een kind is meer dan school alleen.’