De Markesteen: vakoverstijgend werken in de praktijk
Openbare basisschool De Markesteen wil haar leerlingen beter voorbereiden op de maatschappij, extra motiveren en de werkdruk voor leerkrachten verlagen. De oplossing ligt volgens de school in vakoverstijgend werken. Na een succesvolle proef in groep 7 wil leerkracht Renee van Rijswijk het concept uitrollen in de hele school.
Het idee om vakken te integreren ontstond in de werkgroep vakoverstijging, waar Renee deel van uitmaakt samen met enkele collega’s, een docent van Hogeschool KPZ en een vierdejaars KPZ-student die bij De Markesteen afstudeert. Renee: ‘We dachten na over vragen als: waarom geven wij kinderen les? En waarom komen zij op school? We willen de kinderen voorbereiden op de maatschappij waarin informatie met elkaar verweven is. Je kunt rekenen daarin niet los zien van taal of van wereldoriëntatie. Dan is het best gek dat leerlingen deze vakken op school afzonderlijk aangeboden krijgen, terwijl zij de verbanden ertussen in de praktijk wél moeten leggen.'