Bredere en rijkere thema’s
Naast een uitbreiding van het boekenaanbod in de schoolbieb, heeft de cursus nog iets in gang gezet. ‘Bij het vaststellen van de thema’s kijken we nu nog beter naar de boeken die daarbij aansluiten’, licht Wendy toe. ‘Daarbij krijgen we hulp van Stadkamer. Na de meivakantie stond bijvoorbeeld het thema piraten op de planning. Na onze cursus zijn we kritisch gaan kijken: wat draagt dat thema bij aan de woordenschat van de kinderen? Weinig, concludeerden we. Toen hebben we het breder getrokken naar het thema oceanen. Daar past een scala aan boeken bij. Oók over piraten. En ik kan me voorstellen dat we aan het eind van het jaar niet meer werken met het thema Sinterklaas, maar met een overkoepelend thema. Onze thema’s zijn breder en rijker geworden.’
De thema’s zijn voor iedere klas hetzelfde. Maar iedere klas kan met een eigen subthema aan de slag. Ilonka: ‘Op dit moment werken we met het thema Holland. Wendy heeft het over Hollandse meesters, ik over het Hollandse weer: hoe ontstaat een wolk? Waar komt regenwater vandaan? Waarom hebben planten water nodig? Daar zoeken we dan weer allemaal boeken bij.’
Hoe weet je of de ambitie om zo goed mogelijk leesonderwijs te geven geslaagd is? Wendy: ‘Die vraag is lastig te beantwoorden. Het is onze wens dat zowel leerlingen als collega's elkaar inspireren en motiveren om te lezen. Als we dit weten te bereiken, is dat fantastisch.’