Afgelopen schooljaar volgde Loes Onderdelinden de ICC-cursus bij Stadkamer. De nieuwe inzichten neemt ze mee in haar rol als leerkracht en ICC'er op de Montessorischool. 

“Voordat ik begon aan de opleiding tot ICC'er, zag ik mijzelf als een trechter: overspoeld door al het culturele aanbod. Tijdens de cursus leerde ik structuur aanbrengen en kreeg ik de tools om een duidelijke visie te vormen, zodat we het cultuuraanbod kunnen toetsen aan onze eigen doelen. Nu voelt het als een snoepwinkel, waaruit wij onderbouwde keuzes kunnen maken. Een heel ander uitgangspunt voor de invulling van cultuur bij ons op school!  

Een van de meest inspirerende onderdelen van de cursus vond ik Procesgerichte Didactiek van Karin Kotte. Deze methodiek geeft veel meer ruimte voor voorbereiding en gesprek, en om creatieve zijpaadjes te bewandelen. Een beeldende les kun je met gemak uitsmeren over meerdere weken. Dat scheelt voorbereidingstijd en kan je werkdruk verlagen! Karin leerde ons: “Liever acht hele goede procesgerichte projecten, dan 40 Pinterest-werkjes”.  

Als jij cultuureducatie als taak hebt, geeft de ICC-cursus vorm aan de juiste aanpak.

In ons team hebben we nu een duidelijke ambitie waaraan het cultuurbeleidsplan is gekoppeld. Ik leerde dat C-zicht een belangrijk handvat is om cultuuronderwijs binnen de school vorm te geven. Dit hulpmiddel om te kijken, beoordelen, plannen en richting te geven, willen we inzetten om nog beter te worden in het registeren van de culturele ontwikkeling  van onze leerlingen. Een bijkomend voordeel is dat we hiermee ook voor andere vakken, zoals burgerschap, een handige tool hebben.  

De woorden die bij me opkomen als ik terugkijk op de cursus, zijn: kennis delen, verwonderen en verbreding. Ik vind het een aanrader! Je krijgt inzicht in de rol die je kunt vervullen als ICC’er en de gastdocenten inspireren je met lessen die je direct kunt toepassen in school. Als jij cultuureducatie als taak hebt, geeft deze cursus vorm aan de juiste aanpak.” 

Kijk ook eens naar