Afgelopen schooljaar volgde Loes Onderdelinden de ICC-cursus bij Stadkamer. De nieuwe inzichten neemt ze mee in haar rol als leerkracht en ICC'er op de Montessorischool.
“Voordat ik begon aan de opleiding tot ICC'er, zag ik mijzelf als een trechter: overspoeld door al het culturele aanbod. Tijdens de cursus leerde ik structuur aanbrengen en kreeg ik de tools om een duidelijke visie te vormen, zodat we het cultuuraanbod kunnen toetsen aan onze eigen doelen. Nu voelt het als een snoepwinkel, waaruit wij onderbouwde keuzes kunnen maken. Een heel ander uitgangspunt voor de invulling van cultuur bij ons op school!
Een van de meest inspirerende onderdelen van de cursus vond ik Procesgerichte Didactiek van Karin Kotte. Deze methodiek geeft veel meer ruimte voor voorbereiding en gesprek, en om creatieve zijpaadjes te bewandelen. Een beeldende les kun je met gemak uitsmeren over meerdere weken. Dat scheelt voorbereidingstijd en kan je werkdruk verlagen! Karin leerde ons: “Liever acht hele goede procesgerichte projecten, dan 40 Pinterest-werkjes”.