Gedrag beter begrijpen
Het bewuster werken met talenten leverde ook mooie inzichten op. ‘Het helpt ons om het gedrag van leerlingen beter begrijpen’, legt Ria uit. ‘Bij ieder talent hoort bepaald gedrag. Soms gaat een leerling daarmee in de overdrive. Ik had laatst bijvoorbeeld een leerling die midden in mijn verhaal steeds zijn vinger opstak. Ik had al een paar keer gezegd dat ik eerst mijn verhaal wilde afmaken, maar hij wist niet van ophouden. Els Pronk, die de talenten samen met Luk Dewulf ontwikkelde, zei daar later over: “Maar dat is een Ontrafelaar.” Die link had ik nog niet gelegd. En dat inzicht was heel helpend, want ik weet dat Ontrafelaars duidelijkheid nodig hebben om zich weer ergens op te kunnen concentreren. Het heeft dus geen zin om hem te laten wachten tot ik klaar ben, want tot die tijd neemt hij niks op.’
Ook voor ouders geeft talentgericht onderwijs meerwaarde. ‘De talenten geven positieve woorden en uitleg aan de eigenschappen en het gedrag van de leerlingen. Zo kunnen we samen nog beter kijken naar wat hun kind kan, waar het blij van wordt en hoe we dit kunnen inzetten voor hun toekomst.’
Leerkracht middenbouw: "Er is moed en vertrouwen nodig om over de angst dat het misgaat heen te stappen."
Leerkracht bovenbouw: "Het zijn leuke lessen die kan ik zelf ook geven."